Українська мова

 Тренінг
Тема :"Найкраща мова єднання - українська" (з досвіду проведення Тижня української мови і літератури)
Мета:  познайомити колег з новими формами та прийомами роботи,  які розвивають креативне мислення учнів, показати , як у формі ігрових моментів, з використанням ІКТ можна зацікавити учнів глибше вивчати рідну мову та літературу; продемонструвати  колегам вправи, що сприяють розвитку комунікативного мовлення у школярів;  збагатити досвід учителів української мови та літератури креативними формами роботи при приведення тижня (декади) рідної мови та літератури.
                                                    Хід роботи
Вступне слово. Шановні колеги! Сьогодні ми пропонуємо вашій увазі один із варіантів проведення тижня або декади української мови. Щоб зацікавити учнів та залучити їх до вивчення української мови, варто підбирати такі інтерактивні види діяльності, які активізують пізнавальну діяльність учнів.
-         Пропонуємо взяти участь та виконати декілька таких завдань.
Отже, понеділок.
                          
Вправа «Художник».
           Художник
Малювати картини руками не можна,
Лише серцем, що б’є у душі,
В тій, де мешкає дивний художник,
Що натхнення черпає в собі.
Так поет описує стан душі художника. Художники пи­шуть картини, зображуючи на них портрети різних людей, пейзажі, а також натюр­морти.
   Аплікація — один з видів зображувальної техніки. Вона полягає в тому, що з певного матеріалу вирізують деталі майбутнього зображення, накладають їх на основу, прийня­ту за фон, і закріплюють. Аплікація як мистецтво виникла дуже давно.
   В Україні аплікація з паперу була дуже популярна здав­на. Ці прості прикраси використовували для оздоблення оселі.
   На сюжетних аплікаціях зображують ілюстрації до ка­зок, віршів, а також пейзажі .
Завдання: створити аплікацію до запропонованої казки.  А всі учасники      тренінгу спробують відгадати, яку саме казку ви відтворили.
1)    Казка «Ох» (українська народна казка);
2)    Казка «Летючий корабель» (українська народна казка);
3)    Казка «Фарбований лис» ( Іван Франко);
4)    Казка «Хуха - Моховинка» (Василь Королів - Старий);
5)    Казка «Цар Плаксій та Лоскотон» (Василь Симоненко).

Вівторок
2.Вправа « Словограй».
  
    Урок української літератури не буде повноцінним, якщо не звучатиме текст художнього чи поетичного твору. Ми працюємо з текстом не тільки на уроці ознайомлення з новим твором, а й при аналізі  героїв , зачитуємо цитати, пропонуємо змінити кінцівку художнього твору та інше.
 
   Завдання: відновити уривок тексту художнього твору. Скласти у правильній послідовності текст твору і відгадати його назву та автора.
1.Стельмах « Гуси - лебеді летять».  Зайве «Климко» Тютюнника.
1.Все це викликає у діда сміх. "Він дуже гарно сміється, хапаючись руками за тин, ворота, ріжок хати чи дерево, а коли немає якоїсь підпірки, тоді нею стає його присохлий живіт.
  2. В таку хвилину вся дідова постать перехитується, карлючки вусів одстовбурчуються, з рота вириваються клекіт і "ох, рятуйте мою душу", з одежі осипається дерев'яний пилок, а з очей так бризкають сльози, що хоч горня підставляй під них". Потім дід заспокоюється й пояснює хлопчикові, що лебеді полетіли "на тихі води, на ясні зорі".
   3. І знову хлопчик задумується, але вже про ті краї, де тихі води і прихилені до них зорі.
Та вже треба йти до хати, а то мати буде сварити за те, що вискочив босоніж, і називати махометом, вариводою, лоботрясом.

2. Григір Тютюнник « Климко».  Зайве « Гуси - лебеді» Стельмаха.

1.Климко витер холодними  брудними пальцями очі й сів у своєму солом'яному кублі. На шляху в обидва боки не видно було й душі.
2.Тільки десь далеко за перелотом, звідки він учора прийшов до цієї                   скирти, чулося по- вранішньому лунке гуркотіння підвід. Воно то стихало, коли підводи спускалися у вибалок, то знову гучнішало, коли вони вихоплювалися на пагорб.
3.А невдовзі понад телеграфними стовпами замаячив довгий німецький обоз. Гладкі куцохвості коні-ломовики хекали парою.
3.«Дорогою Ціною» Коцюбинський. Зайве « Чорна рада» Панас Мирний.
1.Остап із Соломією звернули з шляху на поле і незабаром знайшли те, чого їм було треба.
 2.Тут, у кориті висхлого бурчака, облямованого по високих берегах червоним польовим маком, було безпечніше, ба навіть і деякі вигоди трапились їм: вони надибали степову криничку, джерело, що ледве сльозило й виповняло природну западинку, оброслу травою, а далі  течійкою  шилось по закрутах рівчака.
3. Спільний сніданок і можливість перекинутись щирим словом із близькою людиною — дорешти помирили Остапа з несподіваним випадком; його значно заспокоїли Соломіїні доводи, і обидва товариші, вже без зайвих турбот, натомлені нічницями, твердо поснули сном молодості.
4.«Чорна Рада»  Панас Мирний. Зайве «Климко».
1.Тоді Шрам і спитав Череваня, чи не погодився б він віддати свою дочку за його сина. Той радо дав згоду, подав руку, вони обнялися й поцілувалися.
         2.Петро від радості не знав, на яку ногу й стати. А Леся ніби злякалася та й сказала, що хай тато подивиться — не всі ж у хаті, матері немає.
       3. Тут увійшла Мелася Череваниха. Чоловік похвалився їй новиною, а та звернулася до старого Шрама: "Швиденько видобуваєте із своїм сином замки! Отже, ми вам доведемо, що жіноче царство стоїть кріпше надусі царства".

5. «Сон» Шевченко. Зайве « Гомоніла Україна з Гайдамак»
1.Летим. Дивлюся, аж світає, 
Край неба палає,
 
Соловейко в темнім гаї
 
Сонце зустрічає.
 
Тихесенько вітер віє, 
Степи, лани мріють, 
Меж ярами над ставами 
Верби зеленіють. 

2.Сади рясні похилились, 
Тополі по волі 
Стоять собі, мов сторожа, 
Розмовляють з полем. 

3.І все то те, вся країна, 
Повита красою, 
Зеленіє, вмивається 
Дрібною росою, 
Споконвіку вмивається, 
Сонце зустрічає... І нема тому почину, 
І краю немає! 
Середа
     3.Вправа « Кольорова пісня, або народна пісня – душа народу ».
   Цей вислiв став уже крилатим. Особливо щодо украïнськоï пiснi, бо  украïнцiв   у   свiтi   знають   як   спiвучий   народ.   Пiсня супроводжує людину все  життя.  З народної пісні лине слава  про   Богдана Хмельницького, i про лицарiв, що  боронили  землю  вiд  ворогiв,  i  про героïчну Марусю Богуславку, яка визволила бранцiв iз полону. Украïнцi народ  жартiвливий, тому   можна  знайти безлiч жартiвливих пiсень. I радiсть, i смуток,  i  душевнi  переживання народ вилив у пiсню. Тож справдi, пісня- душа народу. Пісня супроводжує нас по життю і та чи інша мелодія нагадує якісь події, асоціюється з певними  переживаннями, породжує спогади.
Завдання:  прослухайте  пісню і скажіть з яким саме кольором асоціюється та чи інша музична композиція.
                          

Четвер
4. Вправа «Я – креативний».
        Загадки — своєрідний і дуже давній вид народної творчості. В сиву давнинуїм надавали магічного значення. Цей вид усної народної творчості служив засобом випробовування мудрості, зрілості людини.
Загадки існують на різну тематику.
  Вміле відгадування загадок вважалося ознакою розуму і щасливої вдачі. А ми з Вами надзвичайно розумні, тому спробуємо придумати загадки про те, без чого не можливе життя сучасної людини – про інноваційні технології та його деякі елементи.

Завдання: Перед вами конус із зображенням різних предметів, ваше завдання  придумати загадку про той предмет, що відповідає кольору Вашого стола.
                       

П’ятниця
5. Вправа « Обличчя моєї  мови».
           О мово моя, о місячне сяйво і
           Спів солов’я,
Півонії,  мальви,  жоржини!
Моря брилі антів , це -  мова моя,
Це - мова моєї  Вкраїни.
                                 Володимир Сосюра
Так, дійсно, любов до рідної мови може бути безмежною. І наше завдання, як  вчителів - філологів, прищеплювати цю любов , повагу, шанобливе ставлення до мови нашим учням, вихованцям.
А яка ж вона наша рідна мова? Безліч епітетів, гарних слів з легкістю добере кожен школяр, а ми з Вами спробуємо намалювати портрет Рідної мови.

Завдання:  намалювати портрет рідної мови;  пояснити, чому саме такою ви її бачите.
             
                                        

























                                        



































             
                                        






































































Немає коментарів:

Дописати коментар